معلولان نیوز

اخبار حوزه افراد دارای معلولیت

معلولان نیوز

اخبار حوزه افراد دارای معلولیت

 فراهم‌سازی شرایط حضور معلولان در جامعه بنا به سفارش قرآن

تردید داشت که از شیب پایین بیاید یا نه؛ لحظاتی را نگاهش کردم و وقتی مطمئن شدم به کمک نیاز دارد به سراغش رفتم تا از شیب تند جلوی سالن و آبراهی که جلوی آن قرار داشت عبورش دهم؛ معلولی را که برای بازدید از نمایشگاه کتاب آمده بود و از آیات قرآن سخن می‌گفت.

سروه شیخی، دانشجوی کارشناس ارشد رشته معماری از دانشگاه علوم تحقیقات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه به منظور تهیه کتاب‌ برای مقطع دکترا به نمایشگاه کتاب آمده است،‌ به مشکلاتی که در این مکان با آنها مواجه شده است یاد و اظهار کرد: شرایط من به گونه‌ای است که از ویلچیر استفاده می‌کنم و این مکان برای من و کسانی که مشکلات من را دارند بسیار نامناسب است.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف و نبود تابلوهایی که مسیرهای خروجی و عبور و مرور را مشخص کند،‌ عنوان کرد: متاسفانه در این مکان آبراه‌ها و جداولی وجود دارد که عبور برای من را مشکل کرده است. مردم ما اخلاق‌مدار هستند و در این مسیر به من کمک کردند که از این آبراه‌ها عبور کنم. وقتی به مسئولان نمایشگاه در این باره اعتراض کردم، در پاسخ به من گفتند که بیش از این نمی‌توانند خدمات بدهند.

شیخی با بزرگ دانستن این نقص نمایشگاه کتاب، افزود: نزدیک به یک ساعت به دنبال سرویس بهداشتی می‌گشتم و در نهایت کانکسی را پیدا کرده که تعداد زیادی پله داشت و من نمی‌توانستم از آن استفاده کنم و در نهایت پس از جستجوی بسیار سرویس بهداشت فرنگی را که شکسته و خراب بود پیدا کردم و با وضعیت بسیار نامناسب و به ناچار با کمک گرفتن از چند نفر توانستم از آن استفاده کنم که همین موضوع سبب شرمندگی من شد و پشیمان شدم که چرا به نمایشگاه کتاب آمده‌ام.

وی که با ماشین‌های مخصوص تردد معلولان و جانبازان به نمایشگاه آمده بود گفت: متاسفانه نه فقط در نمایشگاه کتاب، که در شهر نیز امکانات مناسب برای تامین شرایط عبور و مرور برای امثال من صورت نگرفته است.

این دانشجو به شیب تند ورودی سالن‌های نمایشگاه و آبراه‌هایی که در پایین آنها قرار داشت اشاره کرد و افزود: وقتی از شیب تند این بخش پایین می‌روم، به ناچار در آبراه‌ها گیر می‌کنم و چند بار در این تردد ویلچیرم برگشته و من به زمین افتاده‌ام و باز هم عابران به من کمک کرده‌اند.

وی از غرفه‌های کتاب‌های دانشگاهی یاد و عنوان کرد: این غرفه‌ها روی سکوهایی است که اطراف آن جداولی کشیده شده است که قابلیت تردد برای من را نداشت. همچنین در هر سالن با موانعی چند سانتی در هنگام عبور و مرور روبرو شدم که کار را برایم مشکل می‌کرد.

شیخی با تاکید بر اینکه در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم، ادامه داد: خداوند در قرآن کریم بارها از کمک به افراد کم‌توان و ناتوان سخن به میان آورده است و پیامبر(ص) نیز فرموده است که کمک کنندگان به این قشر، درهایی از بهشت را روی خود باز می‌کنند. اگر ما خود را مسلمان می‌دانیم باید این رویکرد را در شهرسازی نیز لحاظ کنیم تا افراد با هر شرایط فیزیکی که دارند بتوانند از امکانات جامعه استفاده کنند.

شیخی با اشاره به لزوم احترام به خواست افراد معلول و جانباز، افزود: متاسفانه افراد سالمند بسیاری را می‌بینم که به دلیل مشکلاتی از این دست خانه‌نشین شده‌اند. همچنین متاسفم که بگویم جانبازانی که سلامتی خود را برای این کشور گذاشته‌اند،‌ از چنین مشکلاتی رنج می‌برند و بسیاری از آنها از ویلچیر استفاده می‌کنند و به دلیل مشکلات تردد در جامعه حضور نمی‌یابند.

شیخی با اشاره به اینکه حمل و نقل شهری مشکل بسیار بزرگی است که با آن مواجه است، ادامه داد: وقتی از این موضوع اعتراض می‌شود، این گونه پاسخ داده می‌شود که ۶۰ ماشین توسط شهرداری برای این منظور در نظر گرفته شده است؛ ولی آیا با این همه معلول و جانباز در سطح تهران،‌ این تعداد ماشین می‌تواند جوابگو باشد؟ شاید در هفته یا دو هفته یک بار بتوان از این فرصت استفاده کرد. ولی نه هر روز.

وی با تاکید بر اینکه انسان موجودی اجتماعی است و باید در جامعه حضور پیدا کند، یادآور شد: متاسفانه چنین شرایطی وجود ندارد.

وی به چین که در چند دهه پیش جزء کشورهای عقب افتاده بود اشاره کرد و افزود: این کشور متوجه شد که از هر انسانی با شرایط جسمانی خاص او باید به میزان توانمندی که دارد استفاده کند. در اینجا بحث رضایتمندی نیز مطرح است. چین امروز رتبه دوم را در جهان کسب کرده است و کشور ما طبق آماری که مسئولان ارائه کرده‌اند در سال ۲۰۳۰ تا ده رتبه پسرفت می‌کند. بر این اساس مسئولان باید نگاهشان را عمیق‌تر کنند و اگر امروز در پیشرفت مستاصل هستند، باید به این موضوع فکر کنند که اگر فضای شهرها را برای مردم قابل استفاده کنند تا هر کس بنا به توانمندی و شرایطی که دارد در جامعه حضور یابد،‌ می‌توان شاهد پیشرفت کشور بود.

https://t.me/malolannews




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی